Selekcije u Photoshopu - šta trebate da znate

Selekcije u Photoshopu - šta trebate da znate

U ovom postu obradićemo jednu od najpopularnijih tema: selekcije iliti izolovanje jednog dela digitalne slike. Magična formula je da shvatite, u prvom redu, šta su digitalne slike, da analizirate digitalne slike i pogledate izbliza šta foto-aparat šalje u Photoshop. Ja ću vas voditi kroz proces da donesete logične zaključke na osnovu činjenica, da shvatite koja je uloga Photoshop-a u ovom procesu a šta je Vaš deo zadatka.

Šta su digitalne slike i šta digitalni foto-aparat šalje u Photoshop

Prva i osnovna stvar koju trebate da shvatite je da su digitalne slike, u osnovi - cifre ili brojevi (digits na Engleskom, zato se i zovu digitalne slike). Datoteka kao što je JPEG koja je sačuvana na vašem disku ne sadrži boje ili kockaste piksele već cifre. Kao što verovatno već znate, sve boje na monitoru su kreirane od 3 osnovne boje: crvena (Red), zelena (Green) i plava (Blue). Datoteke u kojima su sačuvane digitalne slike sadrže informacije o količini crvenog, zelenog i plavog svetla koja treba da se koristi da bi se prikazale boje za svaki piksel na ekranu. A šta ako štampate sliku? Izvrši se konverzija skoro u sekundi, jedna od glavnih karakteristika kompjutera je brzina.

Pikseli na Vašem ekranu su ustvari cifre u pozadini. Cifre su šta Photoshop "vidi" i sa čime može da radi. Spomenuo sam digitalni foto aparat u podnaslovu i ako ste fotograf onda verovatno znate da digitalni foto-aparat pretvara analogni signal u - cifre. Digitalni foto-aparat nije jedini način da se kreira i sačuva digitlna slika ali je jedan od najpopularnijih. Možda ste već čuli da Photoshop "vidi" slike kao kanale ili monohromatske slike. To nije potpuno tačno i opis se koristi da bi korisnici lakše shvatili o čemu se radi, Photoshop nema ljudske osobine i ne može da vidi kao što mi, ljudska bića vidimo svet oko nas.

Ako gledate lepu ženu na ekranu, to je šta Vi i druga ljudska bića mogu da vide, Photoshop vidi samo cifre u pozadini i ništa više. Photoshop nema pojma šta je žena niti šta je lepota. Ako želite da izolujete ženu od pozadine slike, Photoshop će uraditi to uz Vašu pomoć. Selekcija ili izolacija će biti urađena pomoću matematičkih kalkulacija u pozadini. Da, sve se na kompjuteru dešava pomoću prostih matematičkih kalkulacija: sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje plus mogućnost da se rezultat uporedi. Sada Vam verovatno sve ovo deluje malo čudno, nestvarno i verovatno shvatate da je stvar daleko komplikovanija od onoga što mnogi ljudi misle ali je ipak moguća. Za Vašu informaciju ili nedoumicu daću Vam podatak da je moguće uraditi sa digitalnim slikama absolutno sve šta Vam padne na pamet ali nije moguće (trenutno a verujem ni u skoroj budućnosti) baš sve potpuno automatizovati i omogućiti pomoću jednog ili nekoliko klikova.

Na kraju da Vam kažem da su neke stvari veoma lake za uraditi uz osnovno poznavanje teme, druge stvari su malo teže i trebaće Vam iskustvo koje možete steći samo kroz rad. Da biste bili uspešan grafički dizajner, fotograf ili digitalni umetnik, biće Vam potrebna dobra količina znanja koja nema nikakve veze sa softverom. Softver Vam omogućava da znanje, ideje i zamisli pretočite u finalni proizvod i ne bi smeo da bude najteži deo zadatka a još gore je ako radite po principu: šta ispadne - ispalo je.

Digitalna slika kontinuiranih tonova - pogled izbliza


Ja ću koristiti digitalnu sliku kontinuiranih tonova koja je slikana digitalnim foto-aparatom slabijeg kvaliteta. Vi možete otvoriti bilo koju digitalnu sliku i pratiti uputstva. Veoma je bitno da pratite uputstva i donosite zaključke, samo čitanje ovog teksta Vam neće puno pomoći da ostvarite cilj a to je da razumete o čemu se radi i šta je cilj ove igre koja se zove: pravljenje selekcija u Photoshopu.

U daljem tekstu ja ću spominjati figuru i pozadinu. Figura je deo koji nam je potreban (treba ga izolovati) a pozadina deo koji je suvišan.

Ja sam za ovu priliku otvorio u Photoshopu sliku crvenog cveta (figura) koji za pozadinu ima zelenu travu (pozadina). Kada zumiram sliku, što se vidi na snimku ispod, vidite da na ivicama crvenog cveta boje počinju da se manjaju. Počinju sa crvenom (cvet), zatim sledi narandžasta (crvena i zelena pomešane) i na kraju prelaza vidite samo zelenu bez ikakve primese crvene.
Crveni cvet sa zelenom pozadinom

Logičan zaključak je da se prelaz pojavljuje na ivicama figure i prelaz je miks ili pomešane boje figure i pozadine, to je šta je foto-aparat usnimio. Pitanje glasi: kakve boje bi se pojavile na prelazu da je umesto zelene trave u pozadini bila zemlja? Ili šta ako hoćete da izolujete cvet i postavite ga u odnosu na plavu pozadinu? Kakav bi prelaz bio u tom slučaju?

Sledeći logičan zaključak je da trebate izbeći piksele na prelazu između figure i pozadine. To nije teško uraditi u Photoshopu čak i nakon izolovanja figure i postavljanja u nekom drugom dokumentu. Koristite masku sloja umesto Eraser alata i uvek ćete moći da popravite i doterate bilo koji deo uključujući i ivice na kojima se neminovno uvek pojavljuje prelaz koji daje kompoziciji prirodni izgled kao da je figura stvarno slikana u odnosu na novu pozadinu.
Selekcija bez tranzicionih piksela

Sada da Vam kaže jednu stvar: ja lično retko kada izolujem objekat pomoću jedne opcije ili jednog alata. Obično koristim po nekoliko njih. Alati za selekciju ili bolje rečeno pravljenje maski su i Laso alat i četkica (Brush Tool) i Blur alat kao i Smudge Tool. Sve su to alati za pravljens selekcija i doterivanje maski koje su retko kada perfektne i skoro uvek traže manuelni rad i doterivanje. Videćete i zašto u podnaslovu ispod.

Kako funkcionišu alati za selekcije

Svi alati za selekciju rade na vrlo sličan, zapravo potpuno isti način: vrše matematičke kalkulacije na osnovu brojeva (elektriciteta zapravo, u memoriji i procesoru nema nikakvih brojeva). Ja ću Vam objasniti kako funkcioniše Magic Wand alat koji je jedan od prostijih. Svi ostali alati kao što je Quick Selection na primer ili bilo koji drugi dodatak (plugin) za Photoshop u osnovi rade istu stvar samo što koriste druge formule odnosno imaju drugačije instrukcije u pozadini.

Kada kliknete na sliku pomoću Magic Wand alata, informacije odnosno brojevi koji reprezentuju piksel na koji ste kliknuli će biti uskladišteni. Da se podsetimo: digitalna slika je mreža sastavljena od kocki (piksela). Svaki piksel ima svoju poziciju i boju i sve je to u pozadini zapisano ili sačuvano u vidu brojeva ili cifri. Crvena boja je u pozadini R= 255, G = 0 i B = 0 iliti tri broja u opsegu od 0 do 255. Koji tačno brojevi će biti preuzeti i uskladišteni zavisi i od opcije Sample Size koja se nalazi na traci sa opcijama alata. Ako ste izabrali 3 by 3 Pixels onda će biti izvršena kalkulacija za 9 piksela oko tačke na koju ste kliknuli i biće korištena srednja vrednost za dalje kalkulacije odnosno upoređivanje. Ukoliko ste izabrali Point Sample onda će biti uskladišteni brojevi koji predstavljaju boju tog konkretnog piksela na koji ste kliknuli. Na traci sa opcijama alata postoje još nekoliko opcija koje korisnicima omogućavaju kontrolu finalnog rezultata ili selekcije a to su:

  • Sample All Layers što daje instrukciju da se uzimaju u obzir svi pikseli bez obzira na kome sloju se nalaze.
  • Continuous što daje instrukciju da selektovani pikseli moraju da se dodiruju međusobno.
  • Tolerance opcija određuje opseg brojeva koji treba da budu upoređivani pre nego što se donese odluka koji pikseli ulaze u selekciju.

Recimo da ste odabrali Point Sample i Tolerance opciju da bude 10. Recimo da ste kliknuli na neki piksel koji je u pozadini predstavljen kao: R = 123, G= 87 and B= 187. Šta će se desiti je to da će biti upoređivani brojevi svih ostalih piksela i biće odabrani za selekciju samo pikseli koji su u pozadini predstavljeni pomoću brojeva u opsegu: R= 113-133, G= 77-97 i B= 177-197. To je magija koja će se desiti i svi ostali alati funkcionišu na isti način samo su instrukcije drugačije, ponekad mnogo komplikovanije od prostog upoređivanja ali je princip isti: kalkulacije i upoređivanje (kompjuter ništa drugo i ne može da uradi).
Selekcija pomoću Magic Wand alata u Photoshopu

Kanali (Channels)

Verovatno su mnogi od Vas čuli ili isprobali metodu pravljenja selekcija pomoću kanala, Apply Image ili Calculations komandi. U osnovi to je veoma sličan proces gde možete koristiti i metode blendovanja piksela koje isto kao i svi drugi alati i opcije koriste brojeve da izvrše kalkulacije (sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje).

Ponekad gore pomenute opcije mogu da znatno ubrzaju proces ali sigurno nisu ultimativni zahtev za pravljenje selekcija. Nemojte nikada zaboraviti da su Laso i Brush (četkica) iz raja izašli kada su selekcije i maske u pitanju.

Opcije koje su Vam dostupne
Spomenuo sam tokom ovog posta i druge alate kao što su Blur, Smudge a tu su i Refine Edge, Gaussian Blur, Levels i tako dalje i tako dalje i svi ovi alati i opcije mogu da ubrzaju proces ali, da ponovim još jednom: nisu ultimativni zahtev za pravljenje perfekthih selekcija. Možete napraviti perfektnu selekciju bilo kog objekta samo pomoću maske sloja i četkice a da pritom varirate veličinu i stepen providnosti četkice. Ovo naravno nema smisla u mnogim slučajevima pogotovo kada pokušavate da izdvojite objeat sa puno detalja kao što su vlasi kose raštrkani svuda naokolo. Kada su sitni ili tanki detalji u pitanju, preporučiću Vam da se zagledate malo u problem i zumirate sliku. Otkrićete mnoge interesantne stvari i na kraju verovatno doći do zaključka da je ponekad lakše nacrtati vlasi kose pomoću četkice nego pokušavati da ih izdvojite selekcijom. Sve će biti u redu i izgledaće kao da je slikano foto-aparatom, samo se malo zadubite i analizirajte stvari. Na kraju krajeva kakva je razlika između aparata i Photoshopa kad u oba slučaja sve ide i pretvara se u cifre u svakom slučaju.

Zaključak

Nadam se da će nekome od Vas koji čitate sve ovo da bude od koristi da shvatite o čemu se radi, koliko je stvar komplikovana iz perspektive onih koji prave kompjuterske programe a koliko u stvari sve može da bude prosto i jednostavno za uraditi bez očekivanja da sve bude potpuno automatizovano.

Популарни постови