Mini škola grafičkog dizajna - boje

Boje igraju veoma važnu ulogu u dizajnu. Pomoću boja možete odrediti tačku fokusa, voditi posmatračevo oko tamo gde Vi želite da gleda ili izazvati emocije kod posmatrača. Različite boje imaju različito značenje u različitim kulturama i to treba uzimati u obzir. Preko ovog linka možete proveriti šta koja boja znači u različitim kulturama. Kada dođete u situaciju da birate paletu boja za Vaš dizajn možete to uraditi na osnovu kulture, istorije ili prirode. Bilo koju kombinaciju boja da pronađete u prirodi možete koristiti i sve su šanse da nećete ništa pogrešiti.Veoma je bitno i da poznajete nauku o bojama kao i točak sa bojama preko koga možete odrediti paletu boja za Vaš dizajn.
Opseg (Gamut) RGB, Pantone i CMYK boja
Opseg (Gamut) RGB, Pantone i CMYK boja

Razlika između RGB i CMYK boja
Prvo da konstatujemo razliku između dva dominanta modela boja. RGB model boja se bitno razlikuje od CMYK modela zbog toga što boje odnosno svetlost dolazi u oko direktno sa ekrana dok kod CMYK boja svetlost se odbija od površine a zatim dolazi u oko posmatrača to jest to je reflektovana svetlost za razliku od direktne kod RGB modela.
Potreban Vam je instruktor za Photoshop ili usluge grafičkog dizajna?
Kontaktirajte me ili pozovite 065/64-97-561
Druga bitna stvar je da je RGB model boja veći od CMYK modela i da nećete moći da odštampate sve boje koje može da prikaže RGB model. Treća bitna stvar je da su boje nestabilne i da dva čoveka koji posmatraju istu boju mogu da je opišu i dožive različito. Kako će neko da vidi boju zavisi i od uslova u kojima se posmatra i boja koje je okružuju. Postoji razlika od ekrana do ekrana i kako prikazuju boje tako da morate i na to računati kada dizajnirate bojama.


Primarne boje
Točak sa bojama kreće sa tri primarne boje: žuta, plava i crvena. Tri primarne boje su jedine koje ne možete dobiti miksovanjem ostalih boja.
Primarne boje
Sekundarne boje
Ako postavimo tri primarne boje na točku u jednakim razmacima, miksovanjem iste količine tri primarne boje dobićemo tri sekundarne: zelenu, ljubičastu i narandžastu. Zelena se dobija miksovanjem iste količine žute i plave i ide između njih na točku, miksovanjem plave i crvene dobićemo ljubičastu koja ima svoje mesto u sredini između ove dve primarne boje. Kada se pomešaju crvena i žuta u istim količinama dobija se narandžasta.
Sekundarne boje
Ako sada pogledamo točak sa bojama videćemo da su sekundarne boje nasuprot primarnim i to je formula za uspešno uparivanje boja, parite boje koje su nasuprot jedna drugoj (komplementarne) na točku sa bojama: plavu i narandžastu, crvenu i zelenu, žutu i ljubičastu…

Tercijarne boje
Kada pogledamo točak sa primarnim i sekundarnim bojama videćemo prazninu koju treba popuniti. Miksovanjem boja koje leže jedna pored druge odnosno primarnih sa sekundarnim dobićemo tercijarne boje: žuto-zelena, plavo-zelena, plavo-ljubičasta, crveno-ljubičasta, crveno-narandžasta i žuto-narandžasta.
Tetrijarne boje
Analogne boje
Analogne boje su one koje leže direktno jedna pored druge na točku. Možete postići harmoniju boja miksovanjem dve ili tri boje i eksperimentisanjem tako što ćete da senčite (zatamnjujete, dodajete crnu) ili oscetljavate dodavanjem bele.
Analogne boje
Harmonična šema analognih boja

Monohromatske boje
Monohromatske boje su dodavanje crne ili bele na jednu te istu boju. Dodavanjem crne ili bele kao i bilo koje nijanse sive između njih smanjuje intezitet (saturation) ali boja ostaje ista.
Monohromatska šema boja
Harmonične šeme boja:
Da biste dizajnirali uspešno minimum znanja koji je potreban su poznavanje osnovnih elemenata i principa. U ovom postu dao sam Vam kratak uvod u boje sa napomenom da sve što ovde budete pročitali u seriji postova koji će biti objavljeni pod naslovom mini škola grafičkog dizajna ima uporište u knjigama White Space is Not Your Enemy autorki Kim Golombisky i Rebecca Hagen i Non Designers Design Book autorke Robin Wiliams. Izabrao sam ove dve knjige jer su upućene ljudima koji hoće da se upoznaju sa dizajnom i napisane veoma jasnim i razumljivim jezikom koji ću i ja pokušati da ispratim. Ako razumete Engleski odnosno možete da čitate na Engleskom predlažem Vam da potražite u knjižarama ili naručite jednu od ove dve knjige. Pronašao sam i izvanrednu i besplatnu PDF knjigu Osnovi grafičkog dizajna - Praktikum na Srpskom koju možete preuzeti preko ovog linka (direktno preuzimanje, 11,5 MB).

Za one koji hoće više od uvoda u boje preporučujem da nabavite knjigu: Understanding Color: An Introduction for Designers.


Коментари

Популарни постови